Η ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο εκπαιδευτικό σύστημα παρουσιάζει πολυδιάστατες προκλήσεις που απαιτούν άμεση προσοχή. Ως απάντηση σε αυτές τις προκλήσεις, το περαμένο καλοκαίρι η Ευρωπαϊκή Έκφραση στο πλαίσιο του έργου «Theory of Change (ToC)» πραγματοποίησε έρευνα μέσω ομάδων εστίασης (focus group), στην οποία συμμετείχαν γονείς, εκπαιδευτικοί, παιδιά και επαγγελματίες που εργάζονται σε θέματα νεολαίας, για τον εντοπισμό βασικών εκπαιδευτικών εμποδίων και στρατηγικών με στόχο την υπέρβασή τους.
Στο πλαίσιο της έρευνας που διεξήχθη, εντοπίστηκαν τα γλωσσικά εμπόδια, και ειδικότερα η χρήση της ελληνικής, ως βασικό εμπόδιο, ιδιαίτερα για τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, που δεν έχουν επίσημη υποστήριξη. Η μελέτη επισημαίνει, επίσης, την ανάγκη για πιο δομημένα και προσβάσιμα συστήματα υποστήριξης, που περιλαμβάνουν ακαδημαϊκή βοήθεια, πολιτιστικούς διαμεσολαβητές και στοχευμένα προγράμματα γλώσσας. Τα ήδη υπάρχοντα προγράμματα, όπως είναι η Ελληνική ως Δεύτερη Ξένη Γλώσσα, έχουν περιορισμένη πρόσβαση, επιδεινώνοντας τις ανισότητες, ιδιαίτερα σε περιοχές που δεν υποστηρίζονται επαρκώς. Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζουν οι ΜΚΟ και οι κοινοτικές ομάδες, παρόλο που οι υπηρεσίες τους διαφέρουν ως προς την ποιότητα και τη διαθεσιμότητά τους.
Επιπροσθέτως, η μελέτη τονίζει περαιτέρω τη σημασία ενός συμπεριληπτικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που προωθεί τη διαφορετικότητα. Οι εκπαιδευτικοί επικεντρώνονται κυρίως σε συστημικά ζητήματα που είναι αναγκαίο να εξεταστούν. Από την άλλη, οι γονείς ανησυχούν περισσότερο για προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή τους ζωή, και αφορούν κυρίως γλωσσικά και οικονομικά εμπόδια. Παράλληλα, τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά μεταναστών, ιδίως εκείνα που είναι αποκλεισμένα από την επίσημη εκπαίδευση, εκφράζουν απογοήτευση για την έλλειψη ευκαιριών μάθησης. Συγχρόνως, οι οικονομικές δυσκολίες, ιδιαίτερα σε κέντρα φιλοξενίας ή οικογένειες με χαμηλό εισόδημα, επιδεινώνουν αυτές τις προκλήσεις, περιορίζοντας την πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και διευρύνοντας το εκπαιδευτικό χάσμα.
Το έργο «Theory of Change», δίνει έμφαση σε καινοτόμες μεθόδους όπως είναι η χρήση του ρητορικού λόγου στην εκπαίδευση και τα παιχνίδια ρητορικής. Με την ενσωμάτωση των παιχνιδιών ρητορικής στο σχολικό πρόγραμμα, τα παιδιά με μεταναστευτικό υπόβαθρο εμπλέκονται πιο ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, γεγονός που διευκολύνει την προσωπική τους ανάπτυξη και την ομαλή ένταξή στις τοπικές κοινότητες. Αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις που συνδέονται με την εκπαίδευση των παιδιών μεταναστών, τα παιχνίδια ρητορικής, αναμφίβολα προσφέρουν μια πολλά υποσχόμενη προσέγγιση για την ενίσχυση της γλωσσικής μάθησης και της κοινωνικής ένταξης, προσβλέποντας σε μια γενικότερη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος.
Για περισσότερες πληροφορίες ή για να συμμετάσχετε στο πρόγραμμα, επικοινωνήστε μαζί μας στο ekfrasi@ekfrasi.gr ή επισκεφθείτε τη σελίδα https://tocproject.eu/